Sunday, May 25, 2008

Tip-tip Cara Mengukur Size Pinggang Seluar Atau Jean.

Pernah ke tidak anda mengalami masalah ketika anda membeli seluar atau jean terbesar sedikit size pinggang walaupun saiz yang tercatat adalah size yang biasa anda gunakan? Begitu juga ketika anda menghantar jean atau seluar untuk dikecilkan walaupun telah dikecilkan namun ia masih besar.
Perkara sepeti ini pernah berlaku kepada semua orang samaada anda, saya dan orang lain. Kekadang terkecil dan terbesar saiznya. Mengapa ini berlaku sedangkan saiz yang dipilih adalah betul dan hanya berlaku kepada seluar atau jean sahaja. Untuk pengetahuan anda kebanyakkan seluar atau jean yang dijual saiz yang tercatat adalah tidak tepat.., contohnya kalau saiz yang tercatat 29 inci tetapi apabila diukur ia menjadi 30.5 inci. Untuk mengelakkannya disini saya akan memberikan beberapa tip-tip cara-cara mengukur size pinggang yang betul.




Untuk mencari ukuran pinggang yang tetap ikutilah langkah-langkah seperti berikut ( saiz yang tercatat
pada seluar ini ialah 33 inci dan mari kita lihat perbezaannya)
1. Langkah pertama, gunakan tali pengukur mulakan mengukur hadapan bermula dari bahagian butang tarik tali pengukur dengan mengurut tali pengukur bersama kain seluar tersebut. Kedua-dua bahagian hendaklah selari seperti gambar disebelah jangan dilepaskan bahagian yang dipegang ( tangan kanan). Bermula dari 0 hingga keangka 13.




2. Langkah kedua, terus memegang tali pengukur berserta kain seluar tarik dan urut tali pengukur itu sehingga ke angka 25, pegang dan jangan lepaskan.







3. Langkah ketiga, dari angka 25 inci tarik dan urut tali pengukur hingga bertemu kebahagian butang hadapan semula dan kita akan dapati sizenya ialah 34 inci walhal size yang tercatat ialah 33 ini menunjuk bahawa ukuran yang tercatat adalah tidak tepat.


No comments: